Gwarancja na pompę ciepła

Każdy z producentów urządzeń grzewczych proponuje nieco inne warunki gwarancji. Z reguły dotyczą one nie tylko sposobu użytkowania, ale także montażu oraz serwisowania.

Decydując się na inwestycję w pompę ciepła, warto wcześniej zapoznać się z warunkami gwarancji oferowanymi przez producenta. Dokument ten zawiera m.in. szczegółowe kryteria, które należy spełnić, by móc korzystać z nieodpłatnych napraw urządzenia. Jakiekolwiek działania sprzeczne z wymaganiami skutkują unieważnieniem umowy.

Źródło dolne

Pierwszym etapem wdrożenia systemu opartego o pompę ciepła jest przygotowanie źródła dolnego. Ma ono kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania instalacji, dlatego już w tym momencie powinniśmy wiedzieć, jakie urządzenie chcemy zamontować. Należy skonsultować się z dystrybutorem urządzenia.

Źródła dolne bardzo często są newralgicznym punktem tego typu inwestycji. Jest to szczególnie widoczne przy kolektorach pionowych. Klienci chcą zaoszczędzić i zlecają przeprowadzenie prac najtańszym wykonawcom, nie zważając na wymagania stawiane przez producentów pomp. Rezygnują też z przygotowania projektów geologicznych oraz powykonawczych. Nie są świadomi jednak, że dokumenty te są podstawą do gwarancji a próba obniżenia kosztów np. o 1000 zł może wiązać się z jej utratą.

Warto również wiedzieć, że gwarancje źródeł dolnych są długoterminowe i obowiązują np. przez 50 lat. Z ekonomicznego punktu widzenia rezygnacja z nieodpłatnych usług serwisowych staje się w takim wypadku nieopłacalna.

Montaż pompy ciepła

Producenci wymagają najczęściej by montaż pompy ciepła oraz pierwsze uruchomienie urządzenia było wykonane przez nich bądź firmę partnerską. Instalator niezwiązany z firmą może nie mieć wystarczającej wiedzy o konkretnym modelu, przez co urządzenie nie będzie przynosić spodziewanych efektów. W dodatku każdy błąd w obsłudze może doprowadzić do jego uszkodzenia, za które trzeba będzie zapłacić.

Przeglądy techniczne pomp ciepła

Do zachowania gwarancji na pompę ciepła niezbędne są również cyklicznie przeglądy. Z reguły przeprowadza się je raz w roku. Dokonuje ich autoryzowany serwis, a wszelkie podjęte czynności muszą zostać zapisane w książce serwisowej pompy.

Kontrola stanu technicznego przez wykwalifikowanych instalatorów pozwala nie tylko zachować gwarancję, ale także zoptymalizować koszty eksploatacyjne pompy. W trakcie przeglądów serwisanci dokonują pomiarów i na ich podstawie kalibrują urządzenie tak, by osiągało maksymalną wydajność.

Gwarancja na pompę ciepła pozwala zatem nie tylko na oszczędności związane z ewentualnymi naprawami, ale zapewnia również odpowiednią efektywność urządzenia. Nie warto zatem ryzykować, próbując zmniejszyć koszty inwestycji, bo w skrajnych przypadkach możne to przynieść odwrotny skutek.

Piotr Słaby

Pompy ciepła

Zobacz wypowiedzi
Nateo

Ekspert firmy

Nateo