Energooszczędność coraz ważniejsza dla Polaków przy wyborze lokum
Z okazji 20-lecia marki Ytong w Polsce - lidera wśród producentów materiałów do budowy energooszczędnych domów jednorodzinnych - powstał specjalny raport społeczny "Ytong: dom i rodzina 1995-2015". To pierwsze takie kompleksowe opracowanie dotyczące kondycji rodziny i domu rodzinnego oraz przemian zamieszkiwania w Polsce w ostatnich dwóch dekadach.
Jednym z badanych aspektów były wybory Polaków, jakimi się kierują podczas zakupu mieszkania, czy budowy własnego domu. Większość respondentów wskazała na cenę jako podstawowy parametr (63%), na drugim miejscu znalazła się funkcjonalność (54%). Bardzo ważne dla Polaków okazało się zapewnienie własnego kąta dla każdego domownika, co wskazało 38% badanych, natomiast 19% - przestrzeń wspólną (np. salon). Niewiele wskazań i tylko wśród zamożniejszych kategorii badanych miały styl, elegancja i oryginalność.
Pragmatyczność nie była zaskoczeniem. W 2010 roku CBOS przeprowadził podobne badanie, odnosząc jednak pytanie do całego budynku mieszkalnego (także wielorodzinnego). W tak skonstruowanej ankiecie najwięcej wskazań (56%) otrzymały funkcjonalność budynku wewnątrz oraz niski koszt utrzymania (48%).
Jednak w badaniu Ytong po raz pierwszy pojawiła się ciekawa odpowiedź: aż 29% respondentów wskazało na energooszczędność, jako ważny aspekt przyszłego domu lub mieszkania. To znak, że Polacy są coraz bardziej świadomi ekologicznie!
Ten wzrost świadomości to z pewnością wynik coraz większej liczby działań edukacyjnych i popularyzatorskich dotyczących energooszczędności w budownictwie podejmowanych przez instytucje i firmy, w tym Xella Polska, producenta marki Ytong, jednego z prekursorów w tej dziedzinie.
Jednak nawet energooszczędność może być dla Polaków pragmatycznym aspektem - mniejsze zużycie energii do ogrzania domu, czy jego chłodzenia latem - to przecież nie tylko ochrona zasobów naturalnych, ale i mniejsze wydatki na prąd, czy paliwa opałowe. Energooszczędność po prostu się opłaca i coraz większa liczba Polaków doskonale zdaje sobie z tego sprawę.
Dowiedz się więcej o raporcie "Ytong: dom i rodzina 1995-2015": http://www.ytong-silka.pl/pl/content/aktualnosci_ytong-dom-i-rodzina-1995-2015-raport-i-badanie-spoleczne.php
źródło i zdjęcie: www.media.xella.pl