Dobra praktyka - ciepły garaż, cieplej w domu

Dobra praktyka - ciepły garaż, cieplej w domu

W garażu będącym wolno stojącym budynkiem, izolacja cieplna nie ma tak dużego znaczenia, jak w garażu "przyklejonym" do domu, choć  oczywiście miło jest wejść do pomieszczenia z komfortową temperaturą. Jednak garaż znajdujący się w bryle budynku mieszkalnego może być powodem obniżenia energooszczędności domu. Dlatego dobrą praktyką jest stosowanie ciepłych bram garażowych, wyposażonych w bardzo sprawne systemy automatyki, które szybko zamkną za wjeżdżającym pojazdem drzwi, chroniąc przez utratą ciepła.

Jakie bramy stosuje się na ogół do garaży? Segmentowe, uchylne i roletowe. Bramy segmentowe są obecnie najpopularniejsze - wygodne, sprawne i przy tym ciepłe. Mają ciepły gruby panel (najlepiej, gdy ma około 40 mm grubości) oraz uszczelkę na całym obwodzie, co pozwala skutecznie obniżać straty ciepła. Zamontowane na segmentach bramy górne i dolne uszczelki odpowiadają za doszczelnienie nadproża i posadzki, natomiast boczne krawędzie skrzydła bramy mają uszczelki w prowadnicach. To najcieplejsze bramy na rynku (współczynnik przenikania ciepła mają nawet na poziomie U=0,79 W/m2K). I tu trzeba zaznaczyć, że eksperci sugerują, że współczynnik przenikania ciepła U dla przykładowej gotowej bramy garażowej o powierzchni 10 m2 nie powinien przekraczać 1,3 W/m2K. Według przepisów obowiązujących od 2017 roku  maksymalny współczynnik U dla bram garażowych nie powinien być większy niż 1,5 W/m2K, ale od 2021 roku będzie obniżony do 1,3 W/m2K.

Bramy uchylne są na ogół tańsze od segmentowych, jednak nie posiadają tak ciepłego panelu, a ich skuteczne uszczelnienie na krawędziach jest dużym problemem. Podobną wadę mają bramy roletowe. Wprawdzie są bardzo wygodne, ponieważ możemy parkować tuż przed garażem, nie zajmują też miejsca pod sufitem, to mają niestety niską izolacyjność termiczną. Dlatego tego rodzaju bramy polecane są raczej do wolno stojących garaży.

Natomiast w sytuacji, gdy garaż i dom mają wspólną ścianę, obowiązuje zasada -  im lepiej ocieplony garaż, tym mniejsze koszty ogrzewania domu.

Dobre praktyki:

  • ścianę między domem a garażem trzeba ocieplić tak samo, jak pozostałe ściany budynku
  • montujemy jak najszczelniejszą i dobrze ocieploną bramę
  • wyposażamy bramę garażową w system automatyki z jak najskuteczniejszym napędem

Dlatego kupując napęd, zwracajmy uwagę na jego szybkość. Im krótsze cykle otwierania i zamykania bramy, tym cieplej będzie w garażu. Przykładem takiego szybkiego napędu jest model FAAC D700HS, który osiąga prędkość około 20 cm/s. W praktyce oznacza to, że otwarcie czy zamknięcie bramy o wysokości 2 metrów będzie trwało około 10 sekund, a to oznacza, że brama będzie się otwierać bardzo szybko. Duża szybkość pracy jest połączona z bezpieczeństwem, dzięki zastosowaniu systemu elektronicznej kontroli prędkości. Na początku brama otwiera się powoli i delikatnie, i ponownie zwalnia, gdy ma się domknąć. Napęd jest przeznaczony do bram o wymiarach maksymalnie 1,9 x 3 metry. Napęd FAAC D700HS jest łatwy w obsłudze i prosty w montażu. Urządzenie jest kompatybilne z dodatkowym wyposażeniem z oferty FAAC - m.in. ramieniem do bram segmentowych, zestawem do obsługi rygli, urządzeniami zdalnego sterowania, bezpieczeństwa i sygnalizacji.

źródło  i zdjęcie: FAAC