Projekty domów

Archipelag
Gotowy projekt domu Ewa wizualizacja
Powierzchnia użytkowa
78.90m2
czytaj dalej
DOMPLAN
Powierzchnia użytkowa
117.40m2
czytaj dalej
MTM Styl Sp. z o.o.
Gotowy projekt domu Imbir wizualizacja
Powierzchnia użytkowa
50.50m2
czytaj dalej
Home Koncept
Gotowy projekt domu HomeKONCEPT 23 wizualizacja
Powierzchnia użytkowa
119.28m2
czytaj dalej
Zobacz wszystkie projekty
Topowe projekty domów energooszczędnych z najlepszych pracowni architektonicznych w Polsce.

Dobra brama garażowa, dobry napęd, czyli energooszczędność


Jeżeli garaż znajduje się w bryle domu, to szczególnie trzeba zadbać, by był jak najcieplejszy. Dzięki temu pomieszczenia sąsiadujące z garażem, w których chcemy utrzymać temperaturę powyżej 200C, nie będą się wychładzać. Im lepiej ocieplony garaż, tym mniejsze będą koszty ogrzewania domu. Ścianę między domem a garażem ociepla się w taki sam sposób, jak pozostałe ściany budynku.

Największe stary ciepła może jednak powodować brama garażowa. Dlatego chcąc korzystać z ciepłego garażu po pierwsze wybierzmy jak najszczelniejszą bramę, a po drugie odpowiedni napęd do niej, by jak najszybciej się otwierała i zamykała.

Szczelność bramy w dużej mierze zależy od jej rodzaju. Producenci oferują bramy uchylne, segmentowe, rolowane i rozwieralne. Za najbardziej szczelne uważa się bramy rozwieralne ze względu na podobieństwo ich budowy do zwykłych drzwi, jednak ten typ bram jest wypierany przez praktyczniejsze bramy segmentowe. Są one odporne na działanie warunków atmosferycznych, mogą być ocieplone i wyposażone w system uszczelek podnoszący ich walory użytkowe. Zamontowane na segmentach bramy uszczelki górna i dolna odpowiadają za doszczelnienie nadproża i posadzki, natomiast boczne krawędzie skrzydła bramy mają uszczelki w prowadnicach.

Najlepiej, by brama segmentowa była wykonana z segmentów o grubości co najmniej 40 mm. Powinna też mieć izolację termiczną, np. wypełnienie z pianki poliuretanowej. Natomiast bramy rozwieralne możemy ocieplić samodzielnie, na przykład montując od wewnątrz płytę ze styropianu o grubości kilku centymetrów. Należy pamiętać, iż uszczelki są ważne w przypadku każdego rodzaju bramy i powinny zabezpieczać wszystkie jej krawędzie. Eksperci sugerują, że współczynnik przenikania ciepła U dla przykładowej gotowej bramy garażowej o powierzchni 10 m2 nie powinien przekraczać 1,3 W/m2K.

Drugim czynnikiem wpływającym na zmniejszenie strat ciepła poprzez garaż jest montaż napędu automatycznego. Wybierając napęd zwracajmy uwagę na jego szybkość. Krótkie cykle otwierania i zamykania skrzydła bramy w znaczący sposób wpływają na przepływ ogrzewanego lub klimatyzowanego powietrza, tłumaczy Piotr Wiśniewski z firmy FAAC Polska. Przykładem dobrze i szybko działającego napędu jest model FAAC D700HS, który osiąga prędkość około 20 cm/s. W praktyce oznacza to, że otwarcie lub zamknięcie standardowej bramy o wysokości 2 metrów zajmuje niecałe 10 sekund. Nie bez znaczenia są również funkcje wpływające na tzw. kulturę pracy napędu, czyli łagodny start i zatrzymanie zautomatyzowanej bramy. Przekłada się to bezpośrednio na mniejsze zużycie mechaniczne zarówno elementów bramy, jak i napędu oraz oszczędność energii (zmniejszenie poboru mocy).

źródło i zdjęcie: FAAC

Dodano: 2016-02-17
Poradnik
Na wielkość ciągu kominowego oprócz parametrów samego komina, jego stanu technicznego, czystości oraz sposobu eksploatacji, największy wpływ ma przyroda - wszystko to, co do tej pory znajdowało się poza kontrolą człowieka, a zatem: siła wiatru i jego kierunki oddziaływania,... Czytaj więcej
Polecane artykuły
Głównym wyróżnikiem instalacji grzewczych z pompą ciepła jest rodzaj źródła dolnego, z którego jest pobierane ciepło. Czytaj więcej