Dobra brama garażowa, dobry napęd, czyli energooszczędność
Największe stary ciepła może jednak powodować brama garażowa. Dlatego chcąc korzystać z ciepłego garażu po pierwsze wybierzmy jak najszczelniejszą bramę, a po drugie odpowiedni napęd do niej, by jak najszybciej się otwierała i zamykała.
Szczelność bramy w dużej mierze zależy od jej rodzaju. Producenci oferują bramy uchylne, segmentowe, rolowane i rozwieralne. Za najbardziej szczelne uważa się bramy rozwieralne ze względu na podobieństwo ich budowy do zwykłych drzwi, jednak ten typ bram jest wypierany przez praktyczniejsze bramy garażowe segmentowe. Są one odporne na działanie warunków atmosferycznych, mogą być ocieplone i wyposażone w system uszczelek podnoszący ich walory użytkowe. Zamontowane na segmentach bramy uszczelki górna i dolna odpowiadają za doszczelnienie nadproża i posadzki, natomiast boczne krawędzie skrzydła bramy mają uszczelki w prowadnicach.
Najlepiej, by brama segmentowa była wykonana z segmentów o grubości co najmniej 40 mm. Powinna też mieć izolację termiczną, np. wypełnienie z pianki poliuretanowej. Natomiast bramy rozwieralne możemy ocieplić samodzielnie, na przykład montując od wewnątrz płytę ze styropianu o grubości kilku centymetrów. Należy pamiętać, iż uszczelki są ważne w przypadku każdego rodzaju bramy i powinny zabezpieczać wszystkie jej krawędzie. Eksperci sugerują, że współczynnik przenikania ciepła U dla przykładowej gotowej bramy garażowej o powierzchni 10 m2 nie powinien przekraczać 1,3 W/m2K.
Drugim czynnikiem wpływającym na zmniejszenie strat ciepła poprzez garaż jest montaż napędu automatycznego. Wybierając napęd zwracajmy uwagę na jego szybkość. Krótkie cykle otwierania i zamykania skrzydła bramy w znaczący sposób wpływają na przepływ ogrzewanego lub klimatyzowanego powietrza, tłumaczy Piotr Wiśniewski z firmy FAAC Polska. Przykładem dobrze i szybko działającego napędu jest model FAAC D700HS, który osiąga prędkość około 20 cm/s. W praktyce oznacza to, że otwarcie lub zamknięcie standardowej bramy o wysokości 2 metrów zajmuje niecałe 10 sekund. Nie bez znaczenia są również funkcje wpływające na tzw. kulturę pracy napędu, czyli łagodny start i zatrzymanie zautomatyzowanej bramy. Przekłada się to bezpośrednio na mniejsze zużycie mechaniczne zarówno elementów bramy, jak i napędu oraz oszczędność energii (zmniejszenie poboru mocy).
źródło i zdjęcie: FAAC