Czy jesteśmy bardziej ekologiczni w dobie kryzysu ekonomicznego?
Trwający kryzys ekonomiczny sprawia, że zmieniamy nasze dotychczasowe przyzwyczajenia. Wyniki z badań internetowych przeprowadzonych przez ProjektGospodarni.pl potwierdzają, że aż 70 proc. ankietowanych wskazało możliwość oszczędności jako główny czynnik decydujący o tym, czy warto być ekologicznym. Zachowania i przyzwyczajenia, które sprawiają, że nasze rachunki za prąd, wodę i gaz są świadomie zmniejszane to nowy trend - ekonologia.
Ekonologia to termin nierozerwalnie łączący ekologię z ekonomią. Pokazuje bezpośredni związek obu dziedzin, sugerując jak rozsądnie i w poszanowaniu dla środowiska naturalnego zarządzać zasobami. Ten nowy model ekonomiczny stosowany w gospodarstwach domowych, pozwala na osiągnięcie realnych oszczędności przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości śmieci oraz zużycia zasobów naturalnych. Pojęcie ekonologia zostało powołane do życia przez inicjatorów kampanii ProjektGospodarni.pl, mającej na celu zmianę postaw Polaków i pokazanie, że ekonomię i ekologię należy łączyć w sposób świadomy.
Ekonologia to nie tylko doskonała idea dla ekologów - to przede wszystkim epokowa zmiana w komunikacji postaw proekologicznych. Główne benefity płynące z postaw proekologicznych zaowocują za kilkanaście, kilkadziesiąt lub kilkaset lat. W tym spektrum ekonologia pokazuje praktycznie natychmiastowe skutki naszego działania - dodatkowe oszczędności w budżecie domowym.
Z ankiet, które prowadzone są na stronie internetowej www.ProjektGospodarni.pl wynika, że jesteśmy ekologiczni tylko pod pręgierzem ograniczenia wydatków w swoim domu. Zdecydowana większość z nas segreguje śmieci w swoich domach (72 proc.), pomimo iż 55 proc. z nas postępuję w taki sposób aby chronić środowisko naturalne, to prawie 30 proc. ankietowanych widzi w takim postępowaniu możliwość zaoszczędzenia pieniędzy. Z kolei 81 proc. ankietowanych zamiast kąpieli, bierze prysznic - 31 proc. robi to aby zaoszczędzić pieniądze, natomiast 27 proc. w takim działaniu kieruję się przesłankami ekologicznymi.
Patrząc na wyniki badań można odnieść wrażenie, że jesteśmy drugą Skandynawią, gdzie dbałość o środowisko jest bardzo silna. Z poszerzonej analizy zachowań Polaków, wynika że nasze proekologiczne zachowania mają jedno główne źródło - oszczędności. Niestety trudno tu mówić o świadomym ekologicznym zaangażowaniu, w tym przypadku główną barierą jest "przełamanie" rutyny i gotowość do podjęcia trudu nauki nowych schematów działania, tak rezultat internetowego badania analizuje socjolog dr Tomasz Sobierajski.
Ekonologia to także te małe czynności, które wpływają na zmiany naszych przyzwyczajeń w gospodarstwach domowych. Małe kroki mogą mieć pozytywny i znaczący wpływ na środowisko naturalne oraz przełożyć się na lepszą kondycję budżetów domowych. Co istotne, 90 proc. ankietowanych, wyraziło gotowość i chęć do zmiany swoich przyzwyczajeń, aby chronić środowisko, w którym żyje. Najczęściej wskazywanym zaś powodem niepodejmowania "proekologicznych" działań czy zachowań był właśnie brak takiego przyzwyczajenia.
Ekonologia to nie tylko nowy trend czy model zarządzania gospodarstwem domowym. To także nowoczesna odmiana edukacji ekologicznej, albowiem zwraca uwagę na wagę każdego zachowania, nawet tego najmniejszego. Należy pamiętać o tym, że każde działanie uwzględniające zarówno aspekty ekologiczne jak i ekonomiczne, które zostanie pomnożone przez setki a następnie tysiące osób, ma ogromny wpływ na środowisko, uważa Sławek Brzózek, wiceprezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia.
Ambicją inicjatorów ProjektGospodarni.pl jest zmiana postaw Polaków i pokazanie, że ekonomię i ekologię należy łączyć w sposób świadomy, nie tylko podkreślając ale wykorzystując wpływ oszczędności na ochronę środowiska. Inicjatorzy akcji zachęcają do odwiedzenia strony www.projektgospodarni.pl, jak i profilu akcji na facebooku oraz wzięcia udziału w ogólnopolskim eksperymencie, który pomoże określić wzorzec perfekcyjnie zarządzanego gospodarstwa domowego - gdzie ekonomia jest synonimem ekologii.
Aktualne wyniki ankiety pokrywają się z rezultatem raportu przygotowanego na podstawie badań przeprowadzonych w marcu 2012 r. przez Instytut Millward Brown SMG/KRC, z którego wynikało, że głównym czynnikiem skłaniającym Polaków do działań ekologicznych jest chęć zaoszczędzenia pieniędzy. Raport był dla nas silnym sygnałem do działania. Wraz z partnerami zdecydowaliśmy się powołać do życia szeroko zakrojoną akcję edukacyjną - mówi Anna Kozerska, przedstawiciel inicjatora kampanii ProjektGospodarni.pl - firmy Unilever Polska. Stawiamy na nowoczesną edukację społeczną w Internecie oraz mediach społecznościowych.
źródło i zdjęcie: Unilever